Home » Blog » Tidur Dengan Make Up Undang Jerawat

Tidur Dengan Make Up Undang Jerawat

tidur dengan make up undang jerawat

Oleh Norfaziela

tidur dengan make up undang jerawatBagi sesetengah wanita, make  up adalah kemestian setiap kali keluar dari rumah. Solekan yang sedikit akan menaikkan seri wajah. Lagi- lagi untuk kulit yang ada masalah parut, tona tak sekata dan pucat.

Bagi saya, solekan hanya perlu untuk ke majlis- majlis besar kerana dengan penggunaan vitamin, keadaan kulit normal saya dah pun cerah dan bebas masalah.

Nak tahu rahsianya ? Sila baca artikal- artikal lain di blog ini.

Cuci Make Up Elak Jerawat

Kalau anda seorang yang sibuk, baik bekerja atau selalu beraktiviti rasmi seperti menghadiri majlis, maka tentu anda selalu mengenakan make up.

Jadi bila badan penat mesti nak terus tidur selepas balik lewat malam kan.

So, sabar dulu ye.  Make mestilah di cuci sebelum tidur. Make up yang tak dicuci akan menghalang kulit untuk bernafas dengan bebas.

Make up yang menyumbat liang pori- pori akan menyebabkan minyak tersumbat dan membentuk jerawat. Masalah ini akan jadi sangat kritikal pada anda yang mempunyai kulit yang sangat berminyak.

Mesti baca : ” Mengapa jerawat ku tak hilang- hilang ?”

Halang Pemulihan Kulit

Mengikut kajian, kulit paling aktif menyembuh pada pukul 10 malam. Ia akan menjalankan proses pemulihan bagi luka dan sel- sel yang rosak.

Maka pada waktu itu kulit mesti boleh bernafas dengan lancar tanpa dihalang oleh solekan ataupun kotoran.

Tips Mudah Cuci Kulit Wajah

Anda tentu dah pun tahu caranya. Pertama, paling mudah ialah dengan menggunakan tisu basah. Lapkan dengan perlahan- lahan.

Kedua, lembapkan kain dengan air suam dan tekan pada muka. Awas, jangan gosok dengan kuat kerana ia boleh menyebabkan jerawat.

Ketiga, gunakan pencuci muka yang sesuai dengan kulit anda. Jangan gunakan pencuci muka yang kuat sehinggan menghilangkan semua minyak kerana kulit akan menjadi kering.

Untuk teknik mencuci muka dengan betul, sila tengok video kat sebelah tu yer 🙂

Sekian saja dari saya

Wassalam

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *