cara buat tapai pulut

Resepi Tapai Pulut Manis Turun-Temurun Dari Arwah Nenek

Ramai yang akan Google resepi tapai pulut ni bila musim raya. Kalau sekali buat memang tak puas makan.

Sebenarnya resepi tapai pulut takla terlalu susah. Berikut Ziela kongsikan cara- cara buat tapai pulut:

Bahan- Bahan Tapai Pulut Manis

* 1 kg beras pulut
* 1 biji ragi manis (jemur panas , dan ramas hancur)
* daun pisang @ daun getah @ daun keladi kalau tak ada bekas plastik , tupperware besar pun boleh.

cara buat tapai pulut
Bungkus tapai menggunakan daun getah atau pisang.

Cara- Cara Buat Tapai Pulut

1) Masak pulut terlebih dahulu. Sukat pulut menggunakan cawan. 5 cawan air panas untuk 5 cawan pulut. Gunakan air panas untuk masak beras tersebut. Ini petua dari arwah nenek. Kalau ditanak dengan air sejuk, pulut tidak akan cantik. Saya gunakan periuk elektrik.

2) Selepas pulut siap dimasak, ratakan di atas dulang.

3) Tunggu pulut sehingga sejuk. Biasanya pulut akan sejuk dalam masa 1-2 jam.

4) Setelah sejuk, ayakkan ragi diserata permukaan pulut. Kemudian terbalikkan pulut dan ayakkan ragi di bahagian yang belum kena.

5) Selepas rata, bungkus pulut tersebut di dalam daun pisang ataupun plastik kecil.

6) Kemudian letakkan semua pulut yang dibungkus ke dalam bekar besar. Bungkus bekas tersebut dengan kain dan biarkan selama 2 hari.

7) Bila masak, pulut akan berbau manis sudah boleh dimakan.

cara buat tapai pulut
Selepas ragi diayak, bungkus pulut kedalam daun atau plastik kecil.

 

Comments 7

  1. faiz zulhusni mohd
    April 27, 2017

    assalamualaikum kak ziela…nk tnya..beras tu kene rendam semalaman dulu ke x ea?sbb ade yg ckp kene rendam….tq kak!

    1. July 27, 2017

      Kalau pakai air panas dan tanak dalam periuk nasi tak payah rendam. Kalau nak kukus boleh rendam.

  2. nur
    August 10, 2017

    Salam..nk tnye npe sy bt tapai manis p Xde air kuar mne silapnye..mohon pencerahan dari kak yg pakar..

  3. azma
    August 16, 2017

    1 kilo beras hanya 1/4 je ragi . Ibiji ragi untuk 4 kilo beras

  4. Linakasmani
    August 17, 2017

    salam kak , kalau takde daun , boleh terus masuk dlm Tupperware ke ?

    1. August 17, 2017

      Wsalam. Boleh masukkan dalam plastik kecil.

  5. Pian
    September 11, 2017

    Assalam.
    Alhamdulillah tapai saya menjadi dgn mengikut resepi yg diberikan.
    Cuma ada satu pertanyaan kenapa tapai saya x manis, adakah ragi saya kurang.
    Terima kasih

Leave a Reply

Shares
%d bloggers like this: