Konsultansi segera sila hubungi

Resepi kek sarang semut paling mudah dan gerenti sedap

Resepi Kek Sarang Semut Sedap

Sekarang dah masuk musim hujan tak berhenti-henti di tempat saya, Kemaman , Terengganu.

Jadi, tiba sahaja musim hujan perut kita memang akan sentiasa lapar kan.

Bagi kami yang suri rumah sepenuh masa ini, kalau lapar teringin nak makan apa-apa, terpaksa la kena masak sendiri.

Sebab kita jarang keluar kan.

Semalam saya ada buat Kek Sarang Semut Paling Mudah dan Gerenti Sedap sebab lapar sangat-sangat.

Kebetulan bahan nak buat kuih lain tak ada pula barang kat rumah.

Jadi siaplah Kek Sarang Semut Paling Mudah dan Gerenti Sedap saya semalam, dan saya upload di instagram dan facebook.

Ada pulak kawan-kawan yang berminat dengan resepi.

Saya berbesar hati nak kongsikan resepi Kek Sarang Semut Paling Mudah dan Gerenti Sedap ini dengan semua.

Saya semangat nak kongsi resepi kek ni sebabnya sangat sedap dan menjadi.

Resepi puan-puan boleh tengok dibawah ye, jangan lupa kongsikan link ini dengan kawan-kawan yang lain.

Mana tahu, kawan-kawan yang lain nak cari side income dengan menjual Kek Sarang Semut Paling Mudah dan Gerenti Sedap kan.

So sharing is caring.

Jom cuba resepi Kek Sarang Semut Paling Mudah dan Gerenti Sedap.

 

Bahan-bahan: (untuk 2 biji kek)

2 cawan gula

2 cawan air panas

2 cawan tepung gandum (saya guna tepung kek)

2 cawan susu pekat( saya guna 1 tin susu pekat)

4  sudu besar soda bikarbonat

8 biji telur

4 sudu besar mentega @ butter

2 sudu kecil vanila essence

Cara-cara:

Masak gula dengan api sederhana hingga cair, apabila dah cair, masukkan air panas perlahan-lahan sampai tak berketul.

Kemudian masukkan mentega @ butter, kacau sebati sampai cair.

Sejukkan.

Dalam bekas lain , pukul telur hingga kembang (berbuih banyak), masukkan susu pekat dan kacau sebati.

Ayak tepung dan soda bikarbonat di dalam bekas berasingan.

Selepas di ayak masukkan tepung sedikit-sedikit kedalam telur dan susu tadi.

Sampai habis kesemua tepung.

Akhir sekali masukkan gula hangus yang telah disejukkan tadi, kacau sebati kemudian masukkan vanila essence  kacau rata lagi.

Perap selama 4 jam atau 8 jam.

selepas cukup masa perapan, jangan usik, terus bakar di dalam oven yang telah dipanaskan dulu.

Saya buat 2 adunan, satu saya perap 4 jam, satu lagi saya perap 8 jam

Beza 2 adunan tadi, kalau yang perap 4 jam, masa membakarnya lebih lama.

Bakar selama 1 jam 30 minit api atas bawah 160 degree

Manakala yang perap 8 jam api 175 degree , bakar selama 50 minit

Api atas bawah.

image
Resepi Kek Sarang Semut Sedap
image
Resepi Kek Sarang Semut Sedap

Check out Resepi Coklat Brownies, klik link di bawah

RESEPI COKLAT BROWNIES

image
Resepi Kek Sarang Semut Sedap

Related Post

Comments 3

  1. anisizma
    November 16, 2014

    tepung kek tu tepung gapo ziela guna..bluekey ko?

    1. November 17, 2014

      Ziela guna tepung kek superfine..beli kat bakery…

  2. hazizah bibti sharif
    July 30, 2015

    Camne nak bakar kek coklat supaya tak pecah tengah?

Leave a Reply

Shares
%d bloggers like this: