Konsultansi segera sila hubungi

hormon tidak stabil

Hormon Tak Stabil ! Patutla Jerawat Dan Jeragat Tak Hilang- Hilang

Terima kasih kerana membaca artikal berkaitan hormon tak stabil.

Ramai yang mengadu kenapa dah bertahun- tahun guna produk tapi kulit tak juga cantik. Produk murah dah cuba. Guna produk mahal pun sama.

Jerawat tak juga berhenti. Jeragat tak juga hilang. Tak awet muda.

Dan sebab itu saya rasa saya perlu cerita tentang punca tersembunyi yang menyebabkan kulit kita susah nak cantik.

Apa Itu Hormon ?

Hormon ialah sejenis bahan kimia yang dihasilkan oleh sel badan kita. Ini antara hormon yang ada dalam badan kita [klik di sini].

Kita ada bermacam hormon untuk fungsi- fungsi yang berbeza untuk tubuh.

Dan, biasanya masalah hormon yang tak stabil menjadi punca pada masalah jerawat, jeragat dan masalah kulit yang lain.

Kesan Hormon Tak Stabil Pada Jeragat

hormon penyebab jeragat

 

Jeragat ialah masalah wajah paling kronik pada wanita di Malaysia.

Walaupun lelaki boleh terkena jeragat disebabkan faktor hormon, namun 90% dari penghidap jeragat ialah wanita.

Antara punca jeragat berkaitan hormon ialah kehamilan, penyusuan, masalah tyroid dan pengambilan pil perancang.

Jeragat mungkin hilang dan tidak hilang walaupun selepas hormon kembali stabil.

Malah berdasarkan pengalaman saya merawat wanita berjeragat, kebanyakan dari mereka terkena jeragat sejak melahirkan anak yang pertama.

Ini kerana banyak faktor lain seperti matahari yang menyebabkan jeragat menjadi semakin kronik.

Oleh itu, untuk mengatasi jeragat, anda perlu mengawal keseimbangan hormon dan mengelak dari cahaya matahari.

Kesan Hormon Tak Stabil Pada Jerawat

atasi hormon tak stabil

Pengguna pencuci muka selalu merungut kenapa jerawat asyik tumbuh balik walaupun dah rajin cuci muka. Kenapa ?

Setakat ini saintis masih tidak dapat mencari apakah satu- satunya punca jerawat. Sebab mengikut pandangan ramai saintis, punca jerawat ada banyak.

Tapi, antara punca utama jerawat yang tak diketahui ialah hormon tak stabil.

Bagaimana hormon mengakibatkan jerawat ?

Hormon tak stabil akan menyebabkan sebum (kilang miyak) menghasilkan minyak yang terlalu banyak. Sel kulit kemudiannya akan tesumbat dan kulit menjadi melekit.

Keadaan ini juga akan ‘menjemput’ bakteria yang menyebabkan jerawat menjadi merah dan bengkak. Semua ini mengakibatkan radang kulit (jerawat) terjadi.

Hormon Androgen

Androgen ialah sejenis hormon kelelakian yang ada dalam tubuh lelaki dan perempuan. Hormon ini mempengaruhi pertumbuhan jerawat dengan menyebabkan kilang minyak menjadi sangat aktif.

Jerawat tumbuh apabila tahap hormon ini memuncak.

Cara Atasi Hormon Tak Stabil

cara rawat hormon tak stabil

Antara tanda hormon tidak stabil ialah jadual haid yang tidak teratur. Sekejap datang dan sekejap tak datang.

Ini sebenarnya punca kenapa produk yang ambil tak membawa kesan. Kerana fungsi hormon sangat la besar dalam misi anda untuk berkulit cantik. Bebas jerawat, jerawat dan untuk mandapat kulit yang sihat.

Untuk atasi masalah hormon tak stabil, anda ada 2 pilihan.

1. GLA Complex 

hormon punca jeragat

GLA Complex ialah sejenis kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

Berfungsi untuk menstabilkan hormon yang mengganggu kesihatan kulit.

Selain dari itu GLA Complex juga membantu melegakan masalah berkaitan haid seperti senggugut, sakit kepala dan ekzema.

Antara bonus yang ada didalam GLA Complex juga ialah kandungan sedikit vitamin E untuk membantu memperbaiki sel kulit yang rosak akibat jerawat atau jeragat.

Sepanjang 3 tahun saya merawat wanita yang menghidap jerawat dan jeragat, GLA Complex adalah produk wajib.

Kerana, dengan teknik pengambilan dan jadual yang betul dari saya, mereka dapat tengok perubahan besar pada kulit mereka.

2. Vivix Anti Aging Tonic

[ VIVIX UNTUK KULIT KRONIK ]

Sejenis produk tahap premium yang semakin popular di kalangan wanita yang inginkan kecantikan di Malaysia.

Dengan 4 fungsi penting untuk kulit yang lebih muda, cantik dan bebas masalah, Vivix kini menjadi pilihan utama bagi mereka yang mampu.

Vivix memiliki antioksidan yang mampu merawat segala infalamasi kulit seperti jerawat dan jeragat di peringkat sel atau DNA.

Dapatkan maklumat penuh tentang Vivix di artikal ini:

Kelebihan Vivix Untuk Kulit Kronik Seperti Jeragat, Kusam & Jerawat

Konsultansi/ Tempahan

Sila hubungi penulis di 0193949873 (Call/Whatsapp/SMS/Telegram)

 

Rujukan

http://www.dermascope.com/aging/hormonal-effects-on-the-skin-through-the-years#.V5Arfkt94dU

https://www.aad.org/media/news-releases/hormonal-factors-key-to-understanding-acne-in-women

Related Post

Comment 1

  1. Noriamalini
    August 29, 2016

    Saya mempunyai masalah hormon dri zaman sekolah lagi..jerawat mmg naik penuh satu muka..prut tu mmg pakeh skli lah..dah mcm2 produk guna.Alhamdulillah,terbaca pasal shaklee..jerawat yg dh berkurun x kecut2 dh kecut perlahan-lahan..sminggu penggunaan jerawat kt muka dh berkurangan..terima kasih kat ziela untuk konsultasi

Leave a Reply

Shares
%d bloggers like this: