7 Cara Atasi Migrain Atau Sakit Kepala Tanpa Pain Killer Dengan Berkesan

Migrain adalah salah satu penyakit yang akan menggangu prestasi kita. Kalau dah kena migrain, ramai yang akan ambil keputusan duduk dirumah saja. Habis tergendala semua kerja. Mana tak nya, nak buat kerja pun tak boleh, kepala rasa macam nak pecah, berdenyut denyut. Memang tak selesa dan sakit.

Pengambilan pain killer adalah cara pantas untuk atasi migrain tapi bahayanya jangan kita ambil mudah. Jadi anda sangat tidak digalakkan untuk bergantung pada pain killer kalau migrain menyerang.

Ikuti cara-cara mudah dibawah untuk banyu anda atasi migrain atau sakit kepala tanpa pain killer.

 

7 Cara Atasi Migrain / Sakit Kepala

1. Urut Kepala

Cara pantas yang umum akan lakukan bila hadapi migraine adalah dengan mengurut kepala.

Ibu-ibu kita akan sarankan kita urut kepala dengan minyak panas kerana minyak panas mempunyai kandungan menthol. Menthol dapat dipercayai dapat legakan rasa tegang di kepala kerana memberikan kesan dingin.

Caranya adalah dengan mengambil minyak panas dan dilumurkan di bahagian kepala, tengkuk dan di belakang telinga. Urut perlahan dibahagian tersebut dipercayai membantu melancarkan perjalan darah dibahagian kepala. Lagi seronok dan berkesan kalau ada orang tolong urutkan.

 

2. Minyak Lavendar

Salah satu cara moden untuk atasi migraine ada dengan menggunakan minyak lavender. Selain berbau harum, ianya juga membantu untuk mengurangkan stress dan memberikan dan memberikan rasa tenang.

Letakkan beberapa titik minyak lavender didalam sebekas air suam. Kemudian, hidu wap air tersebut untuk memberikan rasa nyaman dan tenang kepada kepala anda. Pastikan anda dalam keadaan rileks.

Anda disarankan melakukan ini kalau migraine menyerang dirumah ya. Kalau buat di pejabat macam tak sesuai pula kan.

 

3. Tuam ais

Kalau anda menghadapi serangan migrain, anda sangat digalakkan untuk meletakkan sesuatu yang dingin dikepala.

Pada yang tak tahan dengan bau minyak angin, anda boleh cuba tuam kepala anda dengan ais untuk legakan migrain.

Kalau anda mempunyai pek ais, tuamkan disekeliling kepala terutama bahagian yang mencucuk-cucuk dikepala itu. Kalau tiada pek ais, anda boleh juga balut beberapa ketul ais dan dengan tuala kecil.

Lakukan selama 20-30 minit untuk beri kelegaan kepada kepala anda.

 

4. Elakkan MSG Dalam Makanan

Anda digalakkan untuk jauhi MSG dalam masakan dan makanan anda. Ini kerana MSG mencetuskan migrain atau lain-lain jenis sakit kepala, mungkin disebabkan oleh hakikat bahawa ia merangsang neuron.

Jika dirumah, anda boleh praktikkan untuk tidak gunakan MSG dalam masakan. Kalau makan diluar tu wallahualam lah tukang masak ada letak ke tidak.

Sebab itulah di entri-entri sebelum ini banyak ditekankan pengambilan makanan yang sihat. Jika anda penggemar makanan ringan, anda sangat disarankan untuk untuk jauhinya kerana ternyata banyak kandungan MSG didalamnya.

 

5. Rehat Yang Mencukupi

Kemungkinan anda diserang migraine adalah kerana kurang tidur dan rehat yang cukup.

Jika anda diserang migraine ketika dirumah, anda boleh cuba ini. Baring didalam bilik yang gelap dan sunyi. Ini kerana, cahaya yang terang dan bunyi yang bising akan menambahkan lagi tegangan saraf dikepala.

Rehat didalam bilik yang gelap dan sunyi selama 30 minit untuk mendapat kelegaan dari saki kepala dengan cepat. Selepas itu, minumlah air kosong sekurang-kurangnya 2 gelas. InsyAllah membantu.

 

6. air isotonik

Minum air isotonic membantu mengembalikan bendalir dan tenaga dalam badan, dan merupakan salah satu cara untuk hilangkan sakit kepala. Tapi minuman ini mengandungi kandungan gula yang banyak. Anda disarankan untuk mengambil maksimum 500ml sehari sehingga sakit kepala reda.

Jangan minum hari-hari pula nanti tambah lagi satu penyakit, kencing manis. Pasti anda tak mahu kan.

 

7. Yoga

Senaman bantu merangsangkan dengupan jantung dimana dapat membantu melegakan migrain namun boleh juga menyebabkan terjadinya migrain. Oleh itu, pakar menyarankan senaman dengan pergerakan perlahan seperti yoga.

Aktiviti yoga yang berterusan dapat membantu melegakan migrain kerana konsep yoga yang menyarankan peserta mengawal cara penafasan dan merehatkan minda serta beberapa pergerakan yang membantu pergerakan darah yang baik dikepala.

 

Selain daripada diatas, supplement yang baik adalah penting untuk mengatasi dan mencegah masalah migrain anda. Whatsapp saya di 0193949873 untuk konsultansi.

 

Carian berkaitan: cara atasi migrain tanpa pain killer, petua atasi migrain dirumah, atasi migrain dengan mudah dan selamat

Leave a Reply

Shares
%d bloggers like this: